fbpx

5X Alternatieven voor melk

 

Dat melk niet zo gezond voor elk is, weet inmiddels (bijna) iedereen wel. Afgelopen maandag werden vooral de cons uitvoerig besproken in RTL Late Night. Reden genoeg voor een lijstje met alternatieven.

  1. Amandelmelk Hipper dan hip staat Amandelmelk fel op de eerste plaats. Voordeel is dat amandelmelk veel vitamines bevatten zoals vitamine E. Daarbij bevat het weinig calorieën en is het een goed product om te mixen in je smoothie -of als schuim voor op je cappuccino. Belangrijk is wel dat je de ongezoete variant neemt, want de ‘gewone’ varianten in het schap bevatten vaak veel toegevoegde suikers of zelfs zout! Labels lezen dus.
  2. Kokosmelk Dit wittige spul wordt gemaakt van het vlees van een kokosnoot en bevat een hoop vitamines, ijzer en vezels. De smaak is daarbij echt waanzinnig lekker (mits je van kokos houdt). Nog meer voordelen zijn dat de kokosnoot een van de rijkste bronnen van nuttige vetten is, ze je stofwisseling zogezegd een boostje zou geven en daardoor zelfs kan helpen bij het afvallen! Dit laatste ondanks de calorieën, die nogal aan de hoge kant zijn. Pas echter wel op met van die zoete kokosmelkdrankjes, aangezien die volgestopt zitten met -wederom- toegevoegde suikers.
  3. Hennepmelk Niet schrikken, we proberen je niet aan de wiet te krijgen. Hennepmelk is gemaakt van dezelfde zaadjes als marihuana, maar heeft geen van de effecten van wiet. Voordelen zijn dat het een enorme bron is van proteïnen, vitamine A, zink, gezonde vetten en foliumzuur. Dit goedje is echt een toppertje voor de vegetariërs onder ons. Tip! Hennepmelk kun je ook heel gemakkelijk zelf maken. Je hebt hiervoor twee schepjes hennepzaadjes nodig (je-weet-wel, dat superfood) en een glas water. Doe dit in de blender, et voila! Blend er nog een dadel of wat honing door als je ‘m wat zoeter wenst.
  4. Rijstmelk En dan was daar ook nog zoiets als rijstemelk. Dit type melk is echt perfect voor mensen met een lactose intolerantie en bevat tot twee keer zoveel meer vitamines als koemelk en zelfs nog minder vet dan de populaire sojamelk (…die we in dit stuk niet noemen, want dat ken je vast al!). Daarbij bevat het ook veel vezels en schijnt het wonderen te verrichten voor je energieniveau. Wel is de smaak nogal bijzonder te noemen en vervult het zijn functie vaak beter als ingrediënt in recepten dan als drankje.
  5. Havermelk Havermout je favo’ ontbijtje? Misschien is havermelk dan ook wel iets voor je! Dit drankje, dat wordt gemaakt van geweekte havervlokken, is lekker romig  en heeft een typische haversmaak. Voordeel is dat het héél veel vezels bevat en jou kan helpen is als je uh, last heb van darmproblemen.

Welke ken jij al en welke wil jij nog proberen? Wij zijn benieuwd!

GRLMAG Redactie
GRLMAG Redactie

De GRLMAG-redactie houdt jou iedere dag op de hoogte van de hotste nieuwtjes en handigste tips.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

GRLMAG maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Door op akkoord te klikken of door op de website te blijven komen, ga je hiermee akkoord.