fbpx

Challenge: een maand vegetarisch

 

Tegenwoordig horen we steeds meer slechte verhalen over de vleesindustrie. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam als je stopt met vlees en vis eten? GRLMAG’s Roxanne ging de uitdaging aan en at een maand vegetarisch.

Voorbereiding

“De dag voor mijn challenge van start gaat moet ik al de nodige aanpassingen doen. Normaal ontbijt ik meestal met vleesbeleg op brood, maar dat mag vanaf morgen dus even niet meer! In de supermarkt valt me meteen op dat ik normaal gesproken zonder na te denken dingen in mijn mandje gooi. Zo grijp ik meteen naar de noodles met kipsmaak, voor ik het door heb. Ik heb nog nooit zo lang in de winkel gestaan, maar uiteindelijk loop ik met onder andere avocado’s, gegrilde groenten én vegetarische noodles naar buiten.”

Week 1

“De eerste week zit erop! Eigenlijk ging het heel goed, ik miste vlees en vis niet in mijn maaltijden. Om niet te hoeven nadenken over mijn ontbijt maak ik de dag van tevoren een bakplaat vol granola, waardoor ik voor de hele week genoeg heb. Lunchen doe ik met auberginespread, tomatentapenade en heel veel avocado’s (tip van GRLMAG’s Claire). Qua avondeten heb ik onder andere wokgerechten gemaakt met couscous en zoetzure saus, tomatensoep met basilicum en risotto met gegrilde groenten. In het weekend eet ik bij mijn ouders en daar staat een heerlijke vega-ovenschotel met zoete aardappel op tafel.

So far so good, maar toch merk ik aan het einde van de week wel wat veranderingen aan mijn lichaam. Ik ben wat prikkelbaarder en kreeg zelfs last van hoofdpijn, heel gek!”

Week 2

“Aan het begin van de week zit ik in een dipje. Ik voel me een beetje ziekjes, moe en mijn ouders eten kip-yoghurtspiesjes terwijl ik mijn gegrilde groenten zit weg te werken. Het maakt me niet bepaald vrolijker. Op dinsdag ga ik naar mijn eigen huis en daar gaat het gelijk weer wat makkelijker. Vandaag hou ik een cheat day, bij de patatzaak kies ik zonder te denken voor een kaassouflé. Mijn ongezonde uitspatting deed me goed en ik voel me weer een stuk vrolijker. Qua lunch heb ik een vega-favoriet ontdekt: avocado met ei! Dat zou ik echt elke dag wel kunnen eten.

Normaal haalde ik elke dag boodschappen voor de dag zelf, maar nu doe ik het één keer per week, omdat het veel meer tijd kost. Je moet veel meer nadenken over wat je kiest. Mijn favoriete gerecht van deze week waren vegetarische pizzawraps met tomatensaus, verse tomaat, mozzarella, geraspte kaas en pesto. In de supermarkt beging ik overigens nog wel een blunder, ik kocht zonder na te denken knoflook-oester woksaus. Oeps! Die heb ik toch maar even omgeruild voor teppanyaki.”

Week 3

“Deze week was een echte uitdaging, want ik ging twee keer uit eten bij de Italiaan. De eerste keer koos ik voor een vegetarische pasta en de tweede keer voor een pizza met tomaat, mozzarella en pesto. Het was heerlijk en ik miste dan ook geen vlees of vis. De restaurantkeuze was natuurlijk wel wat veilig. Ik denk dat het een stuk lastiger is bij een Zuid-Amerikaans restaurant waar vooral grillgerechten op de kaart staan. Om dit alles weer in balans te brengen at ik de dag erna een quinoasalade met avocado, tomaat, paprika en sojasaus.

Wat ik trouwens echt merk is dat ik sinds deze week een stuk meer energie heb dan voor ik begon met mijn challenge. Oh, en ook dat avocado en pesto geen lekkere combi is. Don’t try it at home!”

Week 4

“Mijn challenge zit erop! Deze week begon ik met een lekkere maaltijdsalade met tomaat, gegrilde paprika, maïs en aubergine. De dag erna ging ik voor een nieuwe uitdaging: eten bestellen! Uiteindelijk koos ik voor een aantal heerlijke vegetarische gerechten bij mijn favoriete Chinees. Het viel me op dat er eigenlijk best veel keuze is voor vega’s. Als afsluiter koos ik voor gevulde portobello’s, mmmm!”

En nu?

“Helemaal vegetarisch zal ik niet willen worden, ik voel me soms toch beperkt in de keuze voor gerechten. Zo heb ik deze maand helemaal geen aardappeltjes gegeten, omdat een simpele maaltijd met aardappelen, groente en vlees er even niet meer bij is. Wel ben ik veel bewuster geworden van wat ik eet. Juist omdat ik dat idee van ‘aardappels, groenten en vlees’ los kon laten heb ik veel nieuwe gerechten leren kennen. Er zijn superveel alternatieven! Als vegetariër moet je veel meer nadenken over wat je eet en dit merkte ik echt aan mijn lichaam. Ik viel ruim 3 kilo af, at gezonder en mijn huid is een stuk stralender geworden. Met het maken van bewuste keuzes wil ik zeker doorgaan, net als een paar dagen per week vegetarisch eten.”

Ben jij vegetarisch? Wat is je favoriete gerecht? 

GRLMAG Redactie
GRLMAG Redactie

De GRLMAG-redactie houdt jou iedere dag op de hoogte van de hotste nieuwtjes en handigste tips.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

GRLMAG maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Door op akkoord te klikken of door op de website te blijven komen, ga je hiermee akkoord.