Column: Instagram als modellencv

Tegenwoordig moeten modellen meer doen dan alleen mooi op foto’s staan en goed kunnen lopen op de catwalk. Het imago buiten de modewereld is minstens zo belangrijk. Deze week vertelt modellencolumniste Aminanta hoe belangrijk social media is als het gaat om het binnenhalen van grote klussen.

“Social media is serious business. Instagram, Twitter en Facebook: bijna iedereen heeft een account op deze social media kanalen en bijna iedereen gebruikt deze dan ook intensief. Voor sommige modellen is Instagram of Facebook meer dan alleen wat statusupdates en selfies.

Social media en met name Instagram is voor veel modellen een manier om in the picture te blijven. Als je eenmaal populair bent en veel gevolgd wordt, word je vanzelf gewild bij merken en kan dat resulteren in samenwerkingen. Anders dan bij bloggers zit je als model minder vast aan het schrijven – een blog bijhouden is niet per se nodig. Het gaat echt om de foto’s.

Modellen Joan Smalls, Cara Delevingne en Karlie Kloss zijn Instagirls. De Amerikaanse Vogue droeg vorig jaar een heel nummer op aan deze populaire meiden. Ook onze eigen Nederlandse Imaan Hammam mag zichzelf een Instagirl noemen. Alle vier zijn jong, succesvol en hebben van hun naam een merk gemaakt. Deze meiden zijn meer dan alleen model; het zijn echte celebrities.

Als je een Instagirl bent heb je het in feite al gemaakt. Als model ben je girl of the moment. Ontwerpers willen je allemaal exclusief in hun show en daarbuiten wilt iedereen met je op de foto. Je bent hartstikke populair: meisjes van over de hele wereld kijken naar je op. En of het nou een mooie lipstickkleur is of een leuke top – alles wordt binnen de kortste keren een trend, omdat jij het draagt of gebruikt. Instagirl Kendall Jenner bewees het toen ze een selfie postte in haar Calvin Klein ondergoed. Mijn hart maakte een radslag: ik wilde die #mycalvins ook wel…

Merken doen zelf ook vrolijk mee aan de social media hype. Vaak om meer bekendheid te werven bij het publiek, of juist om de fans meer te betrekken bij het werk achter de schermen. Casten via Instagram is nu ook heel populair onder modehuizen en modellenbureaus. Marc Jacobs is dol op Instagirls: de laatste tijd ‘boekt’ hij dan ook veel modellen voor zijn campagnes via Instagram.

Voor mij is social media een hele handige manier om in contact te komen met andere mensen. Iedere keer als ik een nieuwe foto post op Facebook of Instagram, weet ik dat ik in een mum van tijd door heel veel mensen word gezien. Uiteindelijk kan ik weer een heleboel mensen aan mijn netwerk toevoegen en levert het me soms leuke samenwerkingen op.

Hartstikke handig dus, social media! Voor je het weet word je op Instagram ontdekt. En dat alleen door de hashtag #castmemarc te gebruiken!”

Beeld: walterlan papetti
GRLMAG Redactie
GRLMAG Redactie

De GRLMAG-redactie houdt jou iedere dag op de hoogte van de hotste nieuwtjes en handigste tips.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Shop ’till you drop!