fbpx

Koolhydraten niet de vijand!

 

Koolhydraten zijn niet de vijand. Deze ‘so called bad guys’, zijn helemaal niet zo slecht voor je als je zo vaak hoort. Het ligt er gewoon aan welk soort koolhydraten je kiest! Wij selecteerden er vier waarvan je zoveel mag eten als je maar wilt.

Koolhy-watte? Koolhydraten zijn suikers, maar niet allemaal even slecht. Je hebt goede en minder goede koolhydraten. Je hebt ze nodig om je lichaam goed te laten werken. De goede, ofwel, complexe koolhydraten zijn diegene die je wilt. Reden hierachter is dat je lichaam ze langzaam verteert. Hoe je aan je complexe carbs komt? Je vindt ze in de bekende onbewerkte en volkorenproducten.

  1. Roggebrood Kies géén wit brood, want deze koolhydraten zijn te simpel en vallen onder de noemer slechte koolhydraten. Kies eerder voor roggebrood, want dit bevat veel complexe koolhydraten! Daarnaast bevat het ook zo’n 30% meer vezels dan volkoren tarwebrood én geeft het een verzadigd gevoel. Lekker met een stukkie avocado en een plakje zalm!
  2. Granen & Zaden: Quinoa, Gierst, teff, freekeh, amaranth… We gaan niet voor parelwitte rijst, maar voor het hippe Quinoa of voor het net zo healthy gierst, teff, freekeh en amaranth. Allemaal bevatten ze langzaam verteerbare, complexe koolhydraten. Maak bijvoorbeeld een lekkere curry met amaranth of pannenkoekjes met teff. Op Internet staan talloze yummy receptjes. Experimenteer en varieer vooral!
  3. Noten Ook in noten zitten koolhydraten. Daarnaast bevatten ze ook een boel calorieën, maar omdat de koolhydraten complex zijn én noten veel goede vetten, vitaminen en mineralen bevatten mogen ze niet aan dit rijtje ontbreken. Super als tussendoortje of door een salade.
  4. Havermout Havermout bevat een boel vezels, waardoor je snel vol raakt. Wist je dat havermout het eerste voedsel is dat een officiële gezondheidsclaim op het etiket mocht zetten? Sinds 1997 lees je op de havermout verpakking dat in combinatie met een vetarm dieet het risico van hart- en vaatziekten kan verminderen. Ook al geen vijand dus! Houd het echter wel bij kleine porties, want het bevat wél een hoop calorieën.
GRLMAG Redactie
GRLMAG Redactie

De GRLMAG-redactie houdt jou iedere dag op de hoogte van de hotste nieuwtjes en handigste tips.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

GRLMAG maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Door op akkoord te klikken of door op de website te blijven komen, ga je hiermee akkoord.