fbpx

Van je telefoonverslaving af met deze tips!

Of je écht verslaafd kunt raken aan je telefoon is nog niet zeker, maar dat we er geen genoeg van kunnen krijgen mogen we wel vaststellen. Instagram checken, een snap sturen van je ijskoffie, een appje naar een vriendin… We betrappen onszelf allemaal op het om de vijf minuten checken van onze telefoon. Maar wist je dat het een hele hoop nadelen met zich meebrengt? Het kan je schoolprestaties verslechteren, tot concentratieproblemen leiden en sociale factoren belemmeren. Wil je ook proberen om je telefoon minder te gebruiken? Probeer dat dan met deze tips!

Zet al je push-berichten uit

Als jij wéér een melding krijgt van Instagram dat Shawn Mendes een livestream is gestart, moét je natuurlijk even kijken. Of iemand die in de klassenchat vraagt wat het huiswerk ook alweer was. Voor je het weet ben je weer kattenfilmpjes aan het kijken op YouTube. Je meldingen uitzetten kan helpen bij een betere focus en minder afleiding!

Zet een goal voor jezelf

Moet je nog een presentatie of huiswerk maken? Bedenk hoeveel tijd je dat gaat kosten en zet rond die tijd een alarm. Zet vervolgens je telefoon op vliegtuigstand en werk totdat je alarm afgaat. Zo voel je je verplicht om tot aan je alarm te blijven werken en krijg je veel meer gedaan.

Maak het gebruik lastiger

Misschien heb je geen iPhone met vingerafdrukherkenning, maar als je die wel hebt, hoe makkelijk is het om even je Instagram te checken? Met letterlijk één vinger op de knop ben je al in je telefoon. Stel in plaats van vingerafdrukherkenning een beveiligingscode met verschillende cijfers in. Zo wordt het ‘moeilijker’ om even je telefoon te checken en betrap je jezelf minder vaak op onnodig telefoongebruik.

Begin én eindig je dag zonder telefoon

Wakker? Even reageren op je appjes, Instagram-stories afgaan, je mail checken en dan pas ga je uit bed. Slapen? Iedereen welterusten wensen, een snap sturen om je streaks te behouden, wekker zetten en lampje uit. Slimmer is om je wekker te zetten en je telefoon aan de andere kant van je kamer te leggen, dan moet je ’s ochtends je bed wel uit om de wekker uit te zetten. Sta rustig op zonder telefoon en check hem pas als je bijvoorbeeld in de bus zit of op school bent. En wat betreft ’s avonds, check al je sociale media en lees dan nog even iets uit een boek of een tijdschrift.

Download afkick-apps

 Er bestaan verschillende apps die jouw telefoongebruik tracken om je zo bewuster te laten worden van hoeveel tijd je kwijt bent aan het constant gebruiken van je mobiel. Een goede app hiervoor is: Moment. Deze app trackt al je telefoongebruik én je kan zelfs een alarm aanzetten dat afgaat wanneer je je telefoon weer eens gebruikt. Een andere handige app is Forest. Deze app plant een virtueel zaadje en voor iedere 30 minuten dat jij je telefoon niet gebruikt, groeit het zaadje uit tot een nieuwe boom. Zo wordt het ook nog een beetje leuk!

Ben jij telefoonverslaafd?

Bron beeld: Unsplash

Lees ook:

De 9 beste films na een break-up

7 seks dingen waar je je geen zorgen over moet maken  

 

Hester Heijmans
Hester Heijmans

Hester is een enthousiaste (te leergierige) journalistiek student. Ze gaat stukjes schrijven over celebrity-nieuws en lifestyle gerelateerde dingetjes met heel veel tips en tricks!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

GRLMAG maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Door op akkoord te klikken of door op de website te blijven komen, ga je hiermee akkoord.